|
|||||||||||||||||||||
Rezumatul proiectului |
|||||||||||||||||||||
În
cadrul contractului ASISTSYS s-a proiectat şi realizat un sistem electronic
care permite comunicarea cu persoane care, din diverse motive, de exemplu
din cauza unui handicap neuro-locomotor major, nu mai pot comunica cu alte
persoane în modurile uzuale (vorbire, scris prin semne), deşi posedă un
nivel de percepţie şi înţelegere acceptabil, adică: aud şi/sau văd, înţeleg,
dar nu pot semnaliza conştient şi coordonat.
Este vorba
despre persoane care aud şi/sau văd şi înţeleg, dar sunt imobilizaţi şi nu
pot executa mişcări şi/sau nu pot vorbi. Cazuri tipice sunt pacienţii cu
operaţii la coloană sau în zona cervicală, dar există şi multe alte cauze
provocatoare de situaţii similare. În multe cazuri, persoanele sunt complet
imobilizate, dar pot să vadă, să audă, pot vorbi mai mult sau mai puţin
inteligibil; în alte cazuri, aceşti oameni pot emite sunete nearticulate şi
pot efectua unele mişcări, contracţii musculare, dar cu control redus. În
toate situaţiile, marea problemă, este comunicarea pacient – supraveghetor,
la care se adaugă problema observării pacientului. De aceea, aceşti bolnavi
necesită supraveghere continuă, 24 de ore din 24, din motive evidente.
Principiul de funcţionare al sistemului
ASISTSYS se bazează pe utilizarea unor „cuvinte/expresii cheie”, (tehnologia
„key-words”) care sunt prezentate
pacientului în mod automat de către calculator şi pot fi selectate de către
acesta, prin diferite metode, în funcţie de starea pacientului.
Expresiile selectate de acesta sunt transmise
printr-un sistem de radiocomunicaţii (WI-FI) până la îngrijitor, care
acţionează în acord cu solicitarea.
În varianta finală, structura sistemului
ASISTSYS include trei componente: 1)
AsistsysPacient - un dispozitiv fix la pacient (calculator,
laptop); 2)
AsistsysÎngrijitor - un dispozitiv mobil („PDA” sau
„Smartphone”) la îngrijitor; 3)
AsistsysServer – calculator cu rol de server.
Comunicaţiile
AsistsysPacient
-
AsistsysServer
-
AsistsysÎngrijitor se execută
prin radio, prin resursele internet: prin reţeaua Internet locală (WLAN) sau
personală (WPAN) şi/sau prin reţeaua Internet mobilă (GPRS).
În funcţie de starea fizică a pacientului, în
cadrul sistemului ASISTSYS, se utilizează mai multe metode pentru depistarea
voinţei pacientului:
1. Pentru pacienţii care pot efectua unele
contracţii musculare controlate, s-a utilizat
tehnica bazată pe un comutator mecanic, în care
pacientul acţionează pârghia/butonul de comandă al unui comutator cu două
poziţii, dispozitive disponibile pe piaţă de la mai mulţi producători de
echipamente medicale;
2. Pentru pacienţii cu afecţiuni foarte grave,
complet imobilizaţi, s-a utilizat
tehnica
depistării privirii pacientului, prin depistarea
deplasării globilor oculari. Selecţia cuvântului cheie sau a idiogramei
corespunzătoare voinţei pacientului se face prin detectarea unei clipiri
pronunţate a acestuia. Pentru implementarea acestei tehnici s-au utilizat
două metode, fiind realizate ambele variante în cadrul dispozitivului
pacientului:
- tehnica
electromiogramei oculare, în care, prin mijloace
de captare a biopotenţialelor muşchilor ochiului se detectează deplasarea
globilor oculari şi prin urmare, voinţa pacientului;
- tehnica bazată pe
analiza de imagine captată de o cameră video în
infraroşu, cuplată la calculator; prin determinarea poziţiei pupilei se
determină voinţa pacientului.
În cadrul proiectului s-au implementat şi câteva
baze de date, una
incluzând
cuvintele cheie şi pictogramele
(organizată pe mai multe nivele de ierarhie), iar
a doua pentru gestionarea activităţii sistemului. Ambele baze de
date au fost testate şi modificate corespunzător voinţei pacienţilor,
ajungându-se la o funcţionare corespunzătoare a acestora. Este de remarcat
faptul că baza de date a pacienţilor este adaptabilă, putând fi uşor
modificată, chiar şi de personal nespecializat în domeniul IT (dar cu un
minim de cunoştinţe în ceea ce priveşte utilizarea unui calculator, în
concordanţă cu nevoile pacienţilor şi a gradului de handicap al acestora.
Astfel în baza de date a pacienţilor se pot introduce cuvinte cheie şi
pictograme noi şi se pot şterge cele considerate inutile. Pentru pacienţii
mai bine instruiţi şi cooperanţi, bazele de date sunt organizate pe mai
multe nivele de ierarhie, acest lucru uşurând alegerea cuvintelor cheie şi
scurtând timpul de aşteptare al pacientului. Toate cuvintele cheie şi
pictogramele sunt însoţite de mesaje sonore adecvate, care uşurează
utilizarea sistemului de către pacienţii cu nivel ridicat de handicap.
Testarea sistemului ASISTSYS s-a făcut la Spitalul
Clinic de Urgenţă „Bagdasar-Arseni” din Bucureşti, principalul beneficiar al
sistemului, fiind pozitiv apreciat de pacienţi, aparţinătorii acestora,
medici şi asistente medicale.
Produsul final este
destinat a fi utilizat atât în unităţi de îngrijire şi tratament, cât şi la
domiciliu, în azile pentru bătrâni etc. |
|||||||||||||||||||||