Universitatea Tehnică "Gh.Asachi" Iaşi

romānă

english

Facultatea de Electronică şi Telecomunicaţii
Catedra de Telecomunicaţii
 

Home

Rezumat

Stadiu

Obiective

Proiect

Activităţi

Parteneri

Contact Rezultate
 
 
 

 

 

Rezultate

 
 

 

Cel mai semnificativ rezultat si beneficiu al realizării proiectului propus, consta in realizarea practica a unui sistem de comunicare cu persoane cu handicap neuro-locomotor major − "TELPROT", prin utilizarea căruia se obţin multe si semnificative beneficii privind mai buna īngrijire a pacienţilor:

īngrijitorii pot afla corect si la timp necesitatile persoane supravegheate;

se usureaza suferinţa pacienţilor;

se realizeaza un "confort psihic" superior, pacientii sunt conectati la lumea inconjuratoare si pot reactiona complex, pot transmite idei complexe;

munca ingrijitorilor se simplifica mult, acestia putandu-se odihni, deplasa de la patul bolnavului, ..., fara ca nivelul ingrijirii sa fie diminuat catusi de putin;

este posibila monitorizarea modului in care se face ingrijirea, inregistrand mesajele pacientilor, ora si continutul – astfel se poate verifica daca si cum isi fac datoria ingrijitorii;

face perfect posibil ca un singur supraveghetor sa deserveasca mai multi pacienti in bune conditii, realizand astfel economii.

 

Desi, cand este vorba de ingrijirea persoanelor cu handicap major, poate nu este decent sa se vorbeasca despre rentabilitate, totusi se recunoaste ca aspectele economice intervin, indiferent de vointa noastra. In descrierea proiectului, s-a subliniat si acest aspect, relevand reducerea costurilor de ingrijire a pacientilor, aspect la care contribuie urmatoarele:

in clinici si centre de ingrijire si tratament, o singura persoana poate ingriji mai multi pacienti;

ingrijitorul este degrevat de obligatia de a sta langa pacient tot timpul, se poate ocupa si de alte probleme – pregatire hrana, curatenie, ... – activitati numai aparent secundare dar de fapt esentiale;

fiind mai bine ingrijiti, pacientii suporta in mai mica masura, efecte "colaterale", precum: stres, escare pe piele, boli nervoase, ... care toate necesita tratamente, deci cheltuieli suplimentare;

 

Rezultatele proiectului vor fi diseminate prin: realizarea a cel putin 15 comunicari stiintifice, publicarea a 15 -20 articole stiintifice in reviste de specialitate din tara si strainatate, din care cel putin 3 in reviste cotate ISI, organizarea de workshop-uri, simpozioane, sectiuni specifice in cadrul conferintelor organizate pe durata desfasurarii si la finalizarea proiectului. Se va concepe si se va realiza un site web pentru prezentarea sistemului.

 

Drepturile de proprietate intelectuala si o parte din echipamente vor apartine partenerilor P1, P2 si P5, care vor avea dreptul de a multiplica si comercializa sistemul. Drepturile de difuzare a rezultatelor vor apartine tuturor partenerilor. Partenerii P3 si P4 vor fi beneficiarii sistemului si vor primi dreptul de a exploata sistemul. La finalul proiectului, prototipul sistemului va fi transferat fara plata catre partenerii P3 si P4, pe baza unui proces verbal.

 

    Planul de exploatare. Partenerii P3 si P4 (beneficiari) vor implementa sistemul la nivelul clinicilor si centrelor de tratament unde isi desfasoara activitatile de ingrijire a pacientilor, cu respectarea specificatiilor tehnice. Partenerii P1, P2 si P5 vor ajusta in primele 6 luni de functionare componentele software si hardware, in conformitate cu observatiile din timpul exploatarii. Concomitent, se va asigura promovarea sistemului pe piata in vederea contractarii. Dupa cele circa 6 luni se va trece la productia si comercializarea sistemului, de catre partenerul P5, partenerii P1, P2 si P3 asigurand asistenta tehnica.

 

Realizarea si experimentarea sistemului vor promova un nou principiu, o noua tehnologie de comunicare cu persoanele handicapate sever. Tehnologia de comunicare prin "selectia unei expresii dintr-un sir de expresii auzite/vazute" rezolva problema comunicarii complexe dinspre pacient spre lumea din jur. Aceasta tehnologie poate fi imbunatatita si dezvoltata, de exemplu folosind expresii prescurtate, folosind caractere si/sau foneme, expunand scheme si desene etc. Desi nu constituie o "revolutie", cu siguranta ca tehnologia propusa va avea un impact tehnic neneglijabil, deoarece va determina o schimbare sesizabila in conceptia tehnicilor de comunicare cu persoanele handicapate, prin faptul ca permite schimb de idei complexe si abstracte.

 

Impactul social al noii tehnologii este de asemenea neneglijabil, deoarece permite (re)conectarea persoanelor cu handicap sever la lumea din jur, la societate. Este posibil ca in unele cazuri persoana sa poata desfasura chiar o activitate socialmente utila – de exemplu sa compuna versuri, sa rezolve probleme de matematica. (Cunoastem cazul unui tanar matematician bolnav de miopatie, incapabil de vorbire coerenta, dar cu intelectul in perfecta stare si cu inteligenta mult peste medie care, pana la imobilizare completa, scria articole folosind o tastatura de PC modificata; dupa ce nu a mai putut misca mainile a mai trait ani si nu a mai comunicat decat cu parintii, la nivel de DA/NU. Acest caz a constituit de fapt imboldul de a gasi o rezolvare pentru astfel de situatii.)

Asa cum s-a mai aratat, sistemul propus are si impact economic, deoarece permite ingrijirea paciantilor in conditii bune dar cu cheltuieli mai reduse – un igrijitor poate supraveghe mai multi pacient.

 

Proiectul va fi coordonat si condus pe toata desfasurarea lui de catre partenerul P1. Directorul de proiect va asigura accesul la informatiile deja acumulate si la cele obtinute ulterior pentru toti partenerii implicati. Rezultatele partiale si finale obtinute vor fi in primul rand diseminate intre partenerii proiectului. Acest lucru va fi realizat prin deplasari periodice si intalniri de lucru stabilite prin rotatie la sediile partenerilor implicati.

 

Activitatile aferente proiectului au fost grupate si planificate pe etape. In cadrul fiecarei etape au fost specificate actiuni concrete in sarcina fiecarui partener. Rezultatele vor fi analizate si apreciate in conformitate cu aceasta planificare.

 

Realizarea tuturor actiunilor corect si la timp, va fi posibila doar printr-un management adecvat al resurselor umane. Directorul de proiect va asigura coordonarea membrilor echipei in vederea orientarii lor pe sarcini concrete in cadrul etapelor. Fiecare membru va primi sarcini concrete si un calendar de timp in functie de care va trebui sa prezinte si rezultatele muncii sale. Pe parcursul activitatii, directorul de proiect va organiza munca astfel incat sa se realizeze si o rezerva de timp si de resurse, in vederea limitarii intarzierilor si a incadrarii in calendarul de timp propus.

 

Ca metoda de conducere, se va aplica managementul pe baza de obiective, prin stabilirea si trasarea obiectivelor si subobiectivelor pana la nivel de executanti. Aceasta metoda va fi insotita de un control sistematic al indeplinirii obiectivelor, de evaluare periodica a performantelor executantilor, de asigurare a incadrarii cheltuielilor in bugetul aprobat si de respectarea procedurilor de achizitie.

 

In vederea optimizarii schimbului de informatii si a corelarii activitatilor intre institutiile partenere, in acordul ferm intre parteneri se va prevedea detasarea temporara a unor cercetatori intre parteneri.

 

Monitorizarea ultimelor cercetari si descoperiri in domeniu va fi efectuata prin: studierea ultimelor publicatii aparute in forma scrisa sau pe Internet, deplasari la targuri si expozitii din tara, realizarea de workshop-uri la care sa fie invitati cercetatori sau producatori din aria de interes a proiectului, introducerea acestei teme de cercetare ca subiect distinct al tematicii simpozioanelor nationale si internationale organizate de parteneri.